pondělí 21. září 2015

Cyklovýlet: Okruh Kysuce - Orava - Kysuce                115 km                           23.7.  2006'
 
Fotogalerie:

 




Pro více info klikni na "DETAILS" v mapce nahoře vpravo. Bohužel v tomto případě se na mapovém servru GPSies.com vyskytuje chyba v načítání profilu, správný profil je zobrazen zde:Cykloserver.cz


Z Havířova do Čadce jsem jel již na kole několikrát, ale není to nic, co bych chtěl na výletní trasu doporučit. Po hlavních silničních tazích už vůbec ne a pokud si chce člověk užít silniček "za Čadcou", jen by zbytečně vyplýtval energii už "po cestě". Využívám tedy na přiblížení pohodlí vlaku, na ten jsem hodně zvyklý. Z Čadce (415 m.n.m.) jedu již na kole  směr Krásno n. Kysucou (384 m.n.m.). Trasa vede malinko z kopce, vyjma stoupání, krátce po výjezdu z nádraží na výpadovce z města. 




Řeku Kysuca, která mne doprovází z Čadce po Krásno, střídá od křižovatky Krásno - rázcestie řeka Bystrica a proti jejímu proudu jedu přes obce Zborov (422 m.n.m.), Stará (484 m.n.m.) a Nová Bystrica (526 m.n.m.), kde je leccos pěkného k vidění. Jedním ze zajímavých míst je vodní nádrž Nová Bystrica, ke které vede odbočka téměř na konci stejnojmenné obce. Kousek za kostelem a hospodou, u místních známé  jak o "U Škorvagy" (nověji Masnicová) je výrazné rozcestí s cestičkou vpravo, která zájemce dovede po 1200 metrech k přehradě. Silničku směrem přes obloukový most doporučuji si nevšímat, leda tak kvůli fotce mostu - vede sice pod hráz taky, ale ve finále je nutno kola odložit pod hrází a nahoru vyšlapat po cca 300 schodech.  No a nakonec na rozcestí zbývá ještě jeden směr a to cesta vlevo, tou se vydám do Vychylovky.



Cestou do Vychylovky mám po pravé straně říčku Vychylovku. Zkouším  nepřehlédnout v jejím toku místní "raritku" - Vychylovské prahy. Zatím nevím přesně jak vypadají, co si mám pod tím představit. Po "nalezení" břidlicových bloků, ležících napříč řekou, nabývám dojmu, že to bude "ono". Nad "prahy" nalézám na pravé straně další novotu, jakou je stavba nové silnice Nová Bystrica (Vychylovka) - Oravská Lesná, termín dokončení 2/2009. Má nahradit souběžnou lesní silničku,  vedoucí přes Demänovou (930m n.m.)


Rozcestí na Demänovou se nachází kousek před skanzenem, stačí odbočit přes můstek vpravo. Tato silnička je hlavně  ve spodním úseku v dosti dezolátním stavu, takže výstavba náhrady je na místě. Já v tuto chvíli zatím nepoužiji ani jednu z nich, mám záměr vyjet do Demänové přes skanzen, nebo - li Múzeum kysuckej dediny (610m n.m.). V zájmu legálnosti si kupuji vstupenku na prohlídku areálu (50 Sk + 40 Sk za foto. Historické objekty z okolí Kysuc v skanzenu jsem již viděl dříve, prohlídku si tedy odpustím, ale penízků mi líto není. Konečně mi do puntíku vyšel záměr vyfotit hlavní zdejší atrakci v akci - lokomotivu na parní pohon. Zatímco tento vláček s "rušněm" vozil turisty nahoru - dolů skanzenem, já si jeho jízdu v klidu fotil. Když se mi ztratil v údolí, vydal jsem se nahoru po lesní cestě, jenž jej protíná skanzen. Dle mapy se má napojit na níže zmíněnou "lesní" silničku do Demänové a to asi v její polovině. 


Námaha za zdolání asi 300 výšk. metrů od říčky Vychylovka po sedlo Demänová je jako obvykle odměněna výhledy na nekonečné lesy, horské louky a daleké či blízké kopce. Nakonec i vlastní sjezd do Oravské Lesné, přes Kubínskou byl tak prima odměnou. V Oravské Lesné (795 m.n.m.), vpravo před kostelem je rozcestník, díky němuž konečně vím, jak se trasa oficiálně jmenuje : tedy Terchovsko - oravská magistrála, ale google vyhledávač si s tím vůbec netyká. Od rozcestníku se vydávám po silničce nalevo od něj. 

Na její nejvyšším místě čeká na mne průsmyk Hôľa nad Klobučnou (1070m n.m.). Obavy při plánovaní trasy ze zabloudění se ukázaly jako úplně liché, značení na žádném z důležitých bodů nechybělo. A už vůbec jsem nečekal tak kvalitní povrch silničky. Na mapě byla znázorněná jen jako tenká čára a nakonec se z ní "vykloubala" lepší cesta mnohdy bývá vyznačena čárami dvěma. Jak silnička vypadá, nejlépe vypovídají fotky. Občas se na ni vyskytlo zatoulané auto, ale jinak úplný klídek, prostě jako v lese. Navíc stoupání je minimální, dalo by se říci, že jej mám v kapse málem zadarmo. Na 8,5 km dlouhý úsek z Oravské lesné nastoupám do sedla asi 300 výškových metrů, to jde. Kvalitní asfalt vydržel prakticky až do místa, cca 150 m od překlenutí průsmyku, kde byla zřejmě dešti hodně poškozena vozovka na zhruba deseti metrech. 



Za horizontem průsmyku, ve směru na Zázrivou, doporučuji zastavit a porozhlédnout se ze dvou míst s parádními scenériemi. První hned po pravé straně za křížem, na odbočce na lesní cestu a druhé cca o 150 metrů níže, už opět ze silnice. Výběr pohledů na Malý (1343m n.m.), Velký Rozsutec (1610m n.m.) a další vrcholky Malé Fatry, včetně pohoří Chočské vrchy je opravdu pestrý. Za dobré viditelnosti zážitek na dlouho, není divu, že se mi odsud i po delší pauze vůbec nechce. 


Sjezd do Zázrivé (600m n.m.) je z kategorie snů, tak kvalitní asfalt, vzhledem k nadmořské výšce jsem neviděl, ani nepamatuji. Otevřeně přiznávám, nahoru bych to jet nechtěl. Nastoupání o 470 metrů na 9,5 km sice není nic odstrašující, ale pár úseků je strmých víc než dost. Výrazy v obličejích cyklistů v protisměru, jsou dosti výmluvné, málem se jim v duchu omlouvám, jak lehce to šlo mně z druhé strany.  V centru obce Zázrivá mi pohodičku na chvíli přeruší dva faktory: silnice z kostek v úseku cca 2 km a posléze 12°° stoupání mezi Zázrivou a sedlem Rovná hora (751 m.n.m.). Sedlo leží poblíž M. Rozsutce, vzdušnou čarou je to na něj necelé 2 km. Pro poutníky je na sedle vybudován malý přístřešek, třeba na krátký odpočinek, kdyby se chtěli do sýtosti vynadívat na nevšední obrysy Rozsutce. Do Terchové (527m n.m.) jedu jen a jen z kopce přes obce Biely Potok a Terchová.


Zde, v centru odbočuji vlevo podél říčky Varínky do Vrátne doliny. Bránu do ní tvoří rozeklané skaliska, jakoby naschvál natisknuté na sebe tak, že se tam s bídou najde místo na úzkou silničku a říčku. Postupně se však rozestupují, to aby si jeden mohl lépe vychutnat tu všechnu krásu kolem a není toho málo. Asi po kilometru skalní "promenáda" končí, rozevřením doliny skalní brala úctivě ustupují do větší vzdálenosti a vše možná jen proto, aby mi byl posléze nabídnut parádní výhled na majestátní Velký Rozsutec (1610m n.m.) 


 Pohled na tuto krásnou horu je velice lákavý, ale na kole se tam nedostanu, jedině pěkně pěšky a tedy si to nechám na jindy. Třeba se i svezu nedalekou lanovkou a za 250 Sk. se nechám vyvézt až do výšky 1520m n.m. do Snilovkého sedla, odkud je to už jenom kousek na zdejší Veľký Kriváň (1709m n.m.), nebo Chleb (1647m n.m.)  Ač nerad vracím se zpátky do Terchové a pokračuji na Belou (453m n.m.). V Belé mám dilema, zda jet rovně po rovině na Žilinu, a nebo odbočím vpravo do kopce směr Kubíkova (530m n.m.) Lutiše (560m n.m.), Radôska (450m n.m.) a St. Bystrica. Nakonec odbočuji vpravo a kousek za Radôstkou ve Staré Bystrici "okruh" dlouhý 115 km a s 1800 nastoupanými metry uzavírám i když v cíli ještě nejsem. Ještě mne čeká 20 pohodových km skoro pořád z kopce do Čadce k vlakovému nádraží.

Žádné komentáře:

Okomentovat