pondělí 26. ledna 2015

Jak jsem se dostal ke geocachingu


Jak jsem se dostal ke geocachingu


Statistika k nalezeným keším - podmanivá hra s daty

Seznam všech keší, které jsem nalezl:

r. 2013        r. 2014      r. 2015
      r. 2016      r. 2017      r. 2018      r. 2019
r. 2020        r. 2021      r. 2022      r. 2023
 
 

(Rok 2013) O geocachingu, neboli keškách jsem věděl, že jde o zajímavý doplněk turistiky. A že je k nalezení kešky potřeba míti moderní telefon s GPS. Bohužel touto funkcí můj první mobil, tlačítkový Alcatel, nedisponoval. Takže byť mi hledání kešek přišlo fajn, nechal jsem si zajít chuť. Stačilo mi hledat kešky se starším synem, jehož mobil už GPS měl. Když nebyl syn k dispozici, hledal jsem kešky pomocí nákresů z geocachingových map na PC a nápověd s popisy ukrytí. To taky nebylo marné a možno říct, že to bylo i docela zábavné. Byť docela náročné na domácí přípravu u počítače. Jenže pokrok nezastavíš. Do roka jsem se už i já učil na svém novém mobilu jak pracovat se souřadnicemi a jak pomocí GPS hledat kešky.


 A kdyby jenom kešky, ale i správné cesty. Najednou jsem si uvědomil obrovský dosah toho, že na dotykové obrazovce mobilu vidím, kde se právě nacházím. Tohle mi žádná papírová mapa neukáže. Mé toulání na kole po neznámých lesích dostalo rázem jinou dimenzi. Najednou už nebyla potřeba pohledem do papírové mapy často kontrolovat, zda tahle nebo tahle je ta správná odbočka. Rapídně ubylo spousty zbytečných zajížděk, kdy se ukázalo, že jedu špatným směrem. Je pravda, že zpočátku se GPS nejednou "sekla" a třeba zůstala "viset" na pozici, na které jsem byl před 10 minutami. To pak byl "guláš" v hlavě. Záchytné body, které jsem dříve sledoval kvůli orientaci, jsem si bláhově v důvěře v přístroj tolik nevšímal a najednou jsem netušil, kde jsem. Ne vždy bylo snadné se z toho vysekat, ale vždy jsem si nějak poradil.
Občasné výpadky skoro "dokonalé" GPS nebylo nic proti tomu, jaké obrovské plus mi navigace dokázala poskytnout, když vše fungovalo, jak mělo. A to bylo cca v 95 %. Procento se postupně zvyšovalo, čehož výsledkem je, že papírové mapy opravdu už léta sebou žádné neneberu. Zato si přibírám power banku na případné dobíjení mobilu.




 Ale abych se vrátil zpátky ke keškám. Ti, kteří hrají hru geocaching vědí, jak je "nakažlivý" Každého si ovšem podmaní jinak. U mne se to projevilo tak, že už po několika desítkách nalezených keší jsem se rozhodl založit i keše vlastní.
Oříškem bylo, kde je umístit. Volba padla na místa, které nějakým způsobem "vešla" do mého života. První má keš tedy byla založena na Lysé hoře v Beskydech, druhá keš vznikla u bývalého Dolu Gabriela v Karviné. Další pak v místě mého rodiště na Slovensku v okolí obce Zborov nad Bystricou. Vytvoření své vlastní keše je činnost možná ještě zábavnější než vyhledání těch cizích. . Důležité je umístit keš na dobrém místě, které dokáže nálezce (kačera) nějak oslovit. Potřebné je také udržovat ukrytou schránku v dobrém, nejlépe čistém stavu. Když se tyhle veličiny sejdou, může být zakladatel keše (owner) odměněn pochvalným logem. Log je písemný zápis na stránkách geocachinku, kde jsou uvedeny všechny potřebné informace o dané kešce. Odměna nejvyššího stupně je pak ve formě přidělení tzv. FP (Favorit Point) za to, že se keš líbí. Do r. 2024 se mi povedlo vytvořit celkem 25 vlastních keší. Každá z nich má nějaký podíl na tom, že součet FP u nich je v termínu 2/2024 něco přes 1600.

Seznam mých keší:


Lysá hora - fotografická keš
Zborov nad Bystricou - fotografická keš
Jánošíkov zabudnutý poklad

Bývalý důl Barbora
Orlovské Hradčany 
Šachetní BONUS - Návštěva u permoníků 
Quo vadis Havířov? Keš o Havířově
Poslední vůz uhlí z Dolu 9.květen

Proč v Loukách jezdí vlaky pomalu?
Skipová věž Dolu František

Bývalý Důl Gabriela II

I love Opava II
Poslední vozík uhlí z Dolu 9.květen II
Flyšový odkryv na potoku Řehucí

I love Ostrava !!!

Cyklotrasa kolem řeky Ostravice
I love Tešín - Cieszyn
Zámky a hrady na severu Moravy
Zámky a hrady na severu Moravy (hardcore verze)

Landek trošku jinak
Tour po vyhlídkách na Lysou
Krásná Krásná (Adventure Lab BONUS)
Procházka po Ondřejníku (Adventure LAB bonus)
Dolní a Prostřední Suchá - ohlédnutí zpátky
Pustevny. Maměnka a Libušín.


Log, to je písemný záznam, obsahující v základě nick nálezce, den, případně čas nálezu keše. Tohle se vyplňuje v terénu, do papírového zápisníku (logbooku), umístěného v keši. Je to zároveň nejprokazatelnější doklad nálezu keše. Doplňující log pak ještě nálezce provede doma v PC u dané keše na stránkách Geocachingu.com, kde potvrdí, že keš našel. Regule připouští pouhý strohý zápis: "našel jsem" a nebo "dík za keš", ale obecně se lépe vyjímá vyjádření aspoň jednou rozvinutější větou, případně lze log "vylepšit" fotografii pořízenou v některý z momentů hledání. Pokud se někomu stane, že keš nenajde, napíše u dané keše na stejné stránce "nenašel jsem". Z vlastní zkušenosti můžu potvrdit, že pokud to jde a keš není daleko, tak se hráč chodívá tak dlouho hledat, až se to mu to povede. Nezřídka jsou však i situace, že neúspěšný hráč třeba přes mobil poprosí někoho ze svých známých, kteří už keš nalezli, o radu jak keš nalézt.


Geocaching přináší ještě další zpestření. Dle své velikosti bývají vhodnou schránkou pro úschovu drobných předmětů. Zejména děti rádi uvítají, když v nalezené keši objeví nějakou zajímavou drobnou hračku.Dle pravidel by neměli hračku jen tak vzít, ale vyměnit za nějakou jinou, kterou si sebou donesli. A že to děti baví, to je znát právě z těch logů, které tam za ně samozřejmě píši rodiče.V některých keších lze také nalézt i jiné "hračky", tzv. travelbugy (TB) - drobné předměty s licenčním štítkem a kódem). 


Jejich obdobou jsou předměty na stejné úrovni tzv. geocoiny (GC). Oboje to jsou putovní předměty, které putují z keše do keše po celém světě i desítky tisíc km. Jak? Hráči geocachingu tzv. "kačeři", si je po nalezení v některé z keší vezmou k sobě domů, kde nález na stránkách Geocaching.com zaregistrují. Na nálezci pak je, kam a do jaké geocachingové skrýše se rozhodne umístit tento předmět. Má na to dle regulí 14 dnů, ideální je "posunout" předmět co nejdál, třeba o 10 nebo i o 100 km. Pouť těchto předmětů je díky preciznímu, ale jednoduchému systému logování dokonale zmapovaná, není problém kdykoli zjistit, ve kterém  místě na světě se daný TB (resp. GC) právě nachází. 





A když "kačer" ještě doplní log fotografií tohoto TB, vyfoceného na příslušném místě (např. u keše u Niagarských vodopádů), je účel "cestování" TB naplněn zcela.  
Tak jako každý hráč geocachingu si může založit svou vlastní keš, tak samo může vytvořit i svůj vlastní Travel bug (TB).  Pokud není dostatečně tvořivý, může si TB za malý obnos (cca 150 - 300 Kč) koupit. Po registraci jej pak stačí vložit do nějaké vhodné keše a nechat putovat světem. Na stránkách Geocaching.com, bude mít krásný přehled o tom, jak se TB vede při jeho vandrování. A pokud se cestou nikde neztratí, klidně se může stát, že se jednou oklikou zase vrátí k vám.

Jinou "kapitolou" hry v geocaching jsou CWG-čka. Jedná se o zajímavou sběratelskou českou specialitku, která si pomalu razí cestu i po okolních státech střední Evropy. CWG-čka jsou dřevěné kolečka, velice podobná turistickým známkám, jenom velikosti cca o třetinu menší a jsou i užší. Krom neměnného loga CWG na rubu, bývá na nich vyobrazen vlastní motiv, který si jednotlivý "kačeři" zadají výrobci. Nákupní cena od výrobců se pohybuje mezi 5 - 8 Kč, dle použitého materiálu. Krom zmíněného sběratelského účelu slouží k jisté prezentaci "kačera", občas je někdo vloží do schránky, když se mu daná keš moc líbí. 


Obvykle "se toto CWG kolečko", pokud jej nalezneme v keši, mění kus za kus. Téměř každá nově založená keš má po okamžiku zveřejnění (spuštění) správcem Geocachingu pro danou oblast, takovou nepsanou zvláštní výsadu. Ten, kdo ji najde první, je na to přiměřeně hrdý a v kruzích geocachingu se to povážlivě cení. Nezřídka je zájemce o první nalezení ochoten kvůli tomuto prvenství třeba opustit Silvestrovskou zábavu a vydat se do mrazivé noci.

O spuštění nové keše se "kačeři" dozví prostřednictvím SMS v mobilu. V momentu "spuštění" keše se rozpoutá jakási "časovka", kdo se na dané místo dostane rychleji a keš nalezne. Že výhodu mají ti, kteří bydlí poblíž nové keše, je nasnadě. Ale nezřídka se díky příznivým okolnostem stane, že jim "bednu" vyfoukne "přespolní". Když zmiňuji "bednu", nutno dodat, že právě tahle symbolika sportovního slovníku má zde místo. I zde platí to známe rčení, že "slavní" jsou právě a jen ti první tři.

Na Ostravsku je hodně zaregistrovaných příznivců hledání kešek a tudíž je "hlad" po získání pozic na "bedně". Tady není výjimkou, že do půl hodiny po spuštění tradiční keše už bývají všechna tato místa spolehlivě obsazena. Tu se opravdu "hraje" o jednotky minut.  

Ještě pár slov o momentu publikování keše (zprovoznění nové keše): Za poplatek kolem 800 Kč ročně, (dle kursu dolaru) se lze stát premiérovým členem Geocachingu. Tito členové označovaní jako PM mají krom toho, že finančně přispívají na tuto hru i několik výhod ve zpracování statistik u svého profilu.

Nejpreferovanější výhodou je však to, že PM v momentě publikace keše obdrží notifikaci o nově publikované keši. Publikace keše neprobíhá v předem danou dobu, ale různě v průběhu celého dne. Od půlnoci do půlnoci. Pak už jen záleží na každém, kdo má zrovna čas, nebo komu se chce vstávat z postele.Ti co nejsou PM se o nově publikovaných keších mají šanci dovědět tak, že si všimnou nových ikonech na geocachingové mapě. Já tak náhodou objevil večer kolem 22°° hodiny, že v Beskydech na Travném vzniklo cca 15 nových keší. Ráno jsem si dal brzký budíček, sedl na kolo a vyrazil směr hory. Za sladkou odměnu mi bylo to, že se mi povedlo 6 keší najít jako prvnímu. Jak málo stačí člověku ke štěstí.


S odstupem času si uvědomuji, že tuto hru vlastně až tak "zadara" nemám. A že jsem již do ni investoval už pěkných pár korunek. Mám založeno 25 keší, které bylo třeba opatřit kvalitními plastovými krabičkami, odolnými proti průniku vody. Krabičky (schránky) jsou vybaveny průpiskou, logbookem, případně tam bývá vloženo pár drobných hraček pro děti. Několikrát do roka většinu mých keší objíždím na kole a starám se o to, aby jejich okolí nezarostlo plevelem, hlavně kopřivami. Takže pro zábavu jiných věnuji i část svého času. Ale nelituji toho. Jiní také obětují svůj čas zase pro pobavení moje, kdy pátrám po jejich keších.
Já myslím, že tohle všechno, co tady bylo výše napsáno, je dostatečným důvodem se na oficiální stránky www.geocaching.com podívat. Zájemcům doporučuji nejdříve kouknout na české stránky www.geocaching.cz, kde budou blíže uvedeni do pojmů a výrazů, používaných v této hře a taky vysvětlena pravidla. 

Žádné komentáře:

Okomentovat