pondělí 5. září 2016

Představení 



Jmenuji se Milan Šurkala - nick Krtek (r. narození 1964), bydlím v Havířově. Kontakt:  krtek64@email.cz

Někdy se tak stane, že člověk si nechce své zážitky nechat jen pro sebe a zkusí je prezentovat na internetu třeba kvůli inspiraci pro jiné. Proto jsem dal vzniknout tomuto blogu, který byl původně ve formě www. stránek. Stránky zpočátku byly věnovány  primárně cykloturistice. Ale později mi přišlo jako vhodné zařadit na ně i pár drobností, mapující i ostatní mé zájmy. Začalo to přidáním zážitků z pěších turistických výletů, pak prezentace amatérských fotografií  a jako poslední výstřelek si své místo našel i geocaching. Více o této mezinárodní hře píšu na jiném místě. (ODKAZ) A protože geocaching je ideálním doplňkem, kolečko se pěkně uzavřelo, jelikož při této hře možno spojit do kupy cykloturistiku, turistiku i fotografování.


Na kole se pohybuji téměř celý rok, dle toho, co počasí dovolí. Pauzu si dopřávám až v zimě, protože do sněhu a velkých mrazů (pod - 4 °C) s kolem "nehrnu". I tak mnozí nade mnou kroutí hlavou, neboť než nastanou výše zmíněné hraniční zimní podmínky, tak kolo nerad odkládám. Pominu - li všední jízdy na kole do práce a zpět, další najezděné kilometry patří projížďkám po blízkém okolí Havířova, převážně směrem na Vratimov, Paskov, FM, Brušperk a Těšínsko (Koňákov).  Za nejlepší cyklovýlety považuji ty, jenž probíhají někde v horách a Beskydy jsou z hlediska dostupnosti pro mne ta nejlepší volba. 

Nejraději jezdím po zpevněných površích v horách, po kterých se můžu dostat co nejvýše. Délky mých, zpravidla jednodenních, výletů patří do rozmezí od 90 - 150 km a jejich počet bývá tak 5 - 6 za rok. V současné době "kamarádím" s průměrem někde  kolem 18 km/hod. a konečná roční suma najetých km se obvykle točí kolem 10.tis. km. Za svůj domovský "výletní cyklorajón bych označil území Beskyd v přilehlých oblastech v trojmezí ČR, Slovenska   a Polska, v okruhu   cca 100 km. Není mi cizí ani kombinace v rámci jednoho dne, a to zajet si vlakem někam daleko do míst, které mně něčím upoutaly. Tam projezdit na kole celý den a k večeru se vrátit opět vlakem domů. A nebo, dle vzdálenosti od domova - vrátit se po vlastní ose. 


Přes 14 let   mi na těchto toulkách dělalo věrného společníka  crossové kolo Author Richmond . Od r. 2012 toto kolo používám již jen na cesty do práce a na kratší vyjížďky za kešemi. Na delší vyjížďky a výlety mám jeho nástupce  Kellys Exquisite. Pokud to jde, snažím vyhýbat drsnějším  povrchům, ale když už k tomu "musí" dojít, jsem schopen pro výjimečnost chvíle, zvládnout i terény pro MTB. Samozřejmě způsobem sobě vlastním a zdá se i poněkud zdlouhavým (pěšky). Ale do pomyslného cíle se podařilo dorazit zatím vždy, byť o "něco" později. Třeba jako na tratích cyklomaratonu Kopřivnického Drtiče r. 2006    a  2007, jenž jsou takové mé dva terénní největší "úlety" ještě na kole Author. 

Od klasiky k digitálu 



Už se to zdá jako neskutečně dlouhá doba, kdy jsem na svých cyklotoulkách ještě používal foťák na kinofilm. Kolikrát si vzpomenu na tehdejší mé vize z kategorie sci -fi, představující touhu spatřit obrázek, co jsem právě vyfotil. Pokud člověk nechtěl dělat více stejných záběrů najednou, byl pořád malinko v napětí, že možná nějakým způsobem (třeba pohybem ruky a pod.) přijde o vzácný snímek, prezentující třeba pro mně velice významný cíl výletu. (viz. foto vlevo - Stelvio r.2003). Zhruba do půl roku od výletu s tímto snímkem, si osobně spojuji nástup éry digitálních fotoaparátů. Hned následující Vánoce  mi totiž Ježíšek "naježil" můj první digitál HP 635 (2,1Mpx, 3x opt. zoom). To najednou byla prácička.


Avšak netrvalo dlouho a díky překotnému vývoji technologií těchto přístrojů a klesajícím cenám, "přibyl do rodiny" po necelých dvou letech do rodiny tehdy nový  Panasonic  FZ7. V současnosti fotím s Fujifilm HS 20 (30 x opt. zoom), jenž se mi moc hodí na focení vážek. Pomalu není vyjížďky na kole, abych neměl sebou foťák, jeden nikdy neví, co jej potká. 




Hodně inspirující jsou pro mne taky ranní cesty z práce po nočních směnách, kdy světelné podmínky vytvářejí úchvatné obrazy zdejší krajiny, která v jinou denní dobu není nijak výjimečná. Focení se mi tak při cykloturistice a turistice stalo neodmyslitelnou součástí a jen nevím, kdo má na koho větší vliv, zda focení na výlety nebo výlety pro focení. Jedno je jisté, jedno bez druhého už dlouho jaksi nejde. Krom fotek, které slouží jako obrazový doplněk na stránkách tohoto blogu, tak další vybrané fotografie mám na picassa  a taky už hodně fotek mám prezentováno na Rajčeti 


Co se nevešlo na hlavní stránku :