středa 9. března 2016



Ze tří výstupů na zimní Lysou horu (12.1. - 8.2. - 16.2. 2010)


12.1.2010 -Trasa: Červená TZ: Ostravice - Butořanka - Lukšínec - Na Větrech - Lysá hora a zpět.
 Doprava vlakem ze sluncem zalitého Havířova do Ostravice, příjezd cca ve 13. hod. Cestou jsem se těšil jsem se na pěkné fotky, zasněžená Lysá jistě bude mít co nabídnout. Ale jak jsem se ve vlaku blížil k horám, můj optimismus klesal. Najednou se objevily nahoře těžké mraky, málem začalo sněžit. 




Ve spodní části výstupu na Lysou (po Lukšinec) jsem si ještě docela zafotil, tady ještě byl sníh na větvích stromů. Ve vrchní části zbyly jen holé větve. Nahoře jsem docela litoval, jako už nejednou, že Lysá není zhruba o padesát metrů vyšší. Občas totiž probleskla mezi chumáči mlhy modrá obloha. Stačilo opravdu málo a inverzní mlhu bych měl pod sebou  a ne všude kolem, s teplotou kolem - 8°C.  Na vrcholu jsem se dlouho nezdržel, akorát na běžné občerstvení a zároveň na mírné proschnutí oblečení v Plesnivce. Na začátku ledna stmívá poměrně brzy, tak návrat z Lysé se konal z poloviny ve tmě. Přesto mi nedalo postát chvilku na Butořance, potažmo nad prvními usedlostmi v Ostravici a zkusit několik nočních fotek. Návrat z Ostravice do Havířova opět vlakem, odjezd kolem 18. hodiny.


8. 2. 2010 - Trasa:  Rozcestí U Papeže, většinou po červené TZ na Lysou a zpět, občas jsem použil zkratky (obousměrně)
Doprava pro změnu autobusem, s přestupy ve FM a Raškovicích, U Hotelu Ondráš. Z autobusu vystupuji na zastávce "Krásná, rozc. Lysá hora" (Papežov) a nahoru po silničce na Lysou pokračuji již pěšky. 


Přede mnou se vine rolbami krásně uježděná a zmrzlým sněhem pokrytá široká "dálnice". Jsou v ní vytvořeny "koleje" pro běžky, ale nedá mi nemít myšlenky na to, že na zbylé ploše je dost místa, po kterém by se obstojně dalo jet na kole. Dle otisků bot do podkladu lze odhadnout, že pláště by se jen minimálně bořily do něj. Zhruba kolem druhého km se na chvíli nade mnou ukázalo sluníčko, ale od pátého km se někam ztratilo.  Na obloze pak bohužel zbylo místo jen pro  neprostupnou oblačnost. Na vrcholu to platilo taky, takže bylo jasné, že na dnešním výletě si opět nezafotím. Jedinou útěchou pro mne bylo, že si krásně protáhnu kosti a budu mít dobrý pocit za pobytu na Lysé. Ten je pro mne vzpruhou v každém počasí. 


Dnes se moc nevyvedlo. Vrcholky hor jsou utopené v mlze, ale skrz oblačnost, která má spodní okraj těsně nad těmito vrcholky, se slunce nemělo šanci dostat. Málem to vypadá, že se místy spojují v jedno. Do toho všeho je nadmíru a nečekaně teplo, k tomu všemu ještě i bezvětří.  A můžu potvrdit z vlastních zkušeností, že zažít bezvětří na Lysé je opravdu "husařský kousek". Na Lysé se snažím zdržet trošku déle, přece jen je tu možnost, že se oblačnost protrhá. Očekávání se ale nenaplnilo a tak s notným časovým mankem spěchám dolů, abych šel potmě co nekratší dobu. Odjezd autobusem ze zastávky Krásná, Řepčonka, kolem 18. hodiny do Raškovic. Další přestup ve FM, ale pro změnu na vlak na vlak do OV - Kunčic a Havířova.


16. 2. 2010 - Trasa: Červená TZ: Ostravice - Butořanka - Lukšínec - Na Větrech - Lysá hora a zpět.
Doprava vlakem z Havířova do Ostravice, příjezd cca ve 13. hod. Už z vlaku v podhůří Beskyd bylo jasné, že si dnes sluníčka užiji podstatně více než minulé výlety, aspoň ve spodní části Lysé hory. Spodní dvě třetiny hory byly zality sluncem, zatímco vrchní část byla zahalena do šedivých mraků. 



To mne ale od výstupu neodradilo, přinejhorším si užiju nějakou tu sněhovou přeháňku. Oblaka byla kolem vrcholu v značném pohybu a sem tam na chvilku zaclonila krajinu, ale stačilo si chvilku počkat a sluníčka zas "vylezlo". Jenže se stoupající výškou, jak jsem se blížil vrcholu, se mi těchto možností dostávalo čím dál méně. Až se nakonec v posledních desítkách metrů výstupu ocitám v tom oblačném chuchvalci sám celý. Občas sice tu hustou mlhu protne na sekundu dvě zbloudilý sluneční paprsek, ale to mi nezadalo důvod, abych v mrazivém větru čekal na své fotografické štěstí. Zajdu si raději do Plesnivky na kávu a jedno orošené. Do počátku soumraku zbývá skoro hodinka, zkusím počkat na případnou změnu v teple chaty. 


Asi po půlhodině přes hodně zarošená okna pozoruji, že se venku nějak mění totálně šedá barva na mírně růžovou. Znamenalo to jediné, asi jsem se dočkal. Vycházím ven z chaty a mám nemalou radost z toho, že obloha se na mnoha místech "protrhla". Vrchol byl v tu chvíli v krátkých periodách zalíván večerními slunečními paprsky a opět nořen do mlhy. Krásná podívaná, byla odměnou za mou trpělivost, ukázaly se i některé vrcholky jiných hor, prostě fajn pocit. Bylo co fotit, ani mráz kolem - 8 °C, tolik nevadil. Snaha zachytit obrazy z Lysé do poslední chvíle měla za následek, že se opět vracím z vrcholu za pološera a níže už za naprosté tmy. Naštěstí od absolvování celé trasy až do Ostravice ve tmě mne zachránil jeden fotograf, kterého jsem potkal poprvé před několika desítkami minut na Lysé a podruhé u jeho auta, kousek pod Butořankou. Díky jeho svezení jsem stihnul vlak před 18. hodinou  z Ostravice, což by jinak bylo dost ohrožené.

Žádné komentáře:

Okomentovat