pondělí 2. března 2015

Cyklotrasy v Beskydech - oblast Lysé hory. Trasa č. 3: Lysá hora - Zimný - Pasička (851 m n.m.) Nové Dvory - kolem potoka Řehucí a Řečice - přehrada Šance.

Fotogalerie

Pro více info klikni v mapce vpravo nahoře na "DETAILS"

Trasa z Lysé hory k přehradě Šance je horší variantou jak se dostat z vrcholu i na silničním kole a nemuset přitom použít  "profláknutou" asfaltku k rozcestí Papežov. Tedy aspoň ne úplně celou.  Polovinou této asfaltky z vrcholu k rozcestí Pasička (851 mn.m.) mezi čtvrtým a třetím km se musí projet tak či tak.

Rozcestí Pasička je známé tím, že je na něm odbočka na turistický chodník na Visalaje a Bílý Kříž po červené TZ. Také u něj vyúsťuje dožívající asfaltka ve směru od přehrady Šance. Tudíž může být brána jako příhodná spojnice a zkratka do obce Ostravice. Přes Krásnou, Raškovice a Bystrou to je kolem třiceti km a zatímco touto trasou "pouhých" dvanáct. Co nás na této "zkratce" čeká?

Při směru z Lysé pomalu odbočíme v prudké levotočivé zatáčce rozcestí Pasička prudce doprava. Pomalu proto, že vyústění naší spojky je "chráněno" závorou, která ze silnice není vidět. Za závorou ihned poznáme, že "silničáři" si zde asi nedovolí jen tak "povolit uzdu" svým kolům při jízdě dolů, zejména mezi staničením v úseku 4,7 km od Lysé až po staničení 6,3 km.

Těch 1,6 km budou muset nějak zvládnout po značně rozdroleném asfaltovém povrchu. Navíc bývá zde v zatáčkách po deštích místy naplavená směs kamení, písku nebo hlíny. JINÉ FOTO. Což může být zlým znamením i pro ty, jenž pojedou zde z kopce i na kolech daleko vhodnějších do těchto podmínek.

Nesnáze "horního" úseku od Pasičky přes Nové Dvory k prvnímu rozcestí na této trase bude ale o trošku níže "vykoupeno" velice pěknou přírodou. Od zmíněného rozcestí už má asfaltka solidní úroveň, poplatnou tomu, že je v hlubokém lesním údolí. Toto údolí "patří" zpočátku potoku Řehucí, který skotačí střídavě vedle nás po levé a nebo pravé ruce.

Zurčící potok a silnička, jenž má prakticky pořád mírný sklon, příkré stráně kolem a vysoko nad sebou hřebeny kopců - to jsou ty "argumenty", kvůli kterým se oplatí zavítat i do tohoto podlysohorského koutu. A je jedno, zda je to kolem potoka Řehucí a nebo později Řečice
Oba kouty náramně zapadají do krajiny, až nám možná bude líto, že kolo tak snadno nabírá rychlost.

Že by to chtělo pokochat se úzkou silničkou, jak se vine kolem potoků s průzračnou chladnou vodou s mnoha peřejemi. Ve směru z Lysé je navigace na této cyklotrase snadná, to se jeden nechá vést směrem z kopce a vodními toky. Horší to je naopak, kdy lze snadno přehlédnout nejdůležitější odbočku v místě, kde se potok Řehucí vlévá do Řečice. Děje se tak u velice nenápadné hájovny, kde se napojíme na CT 6113, která dál vede podél Řečice. Pokud se jede od přehrady, tak tato odbočka působí velice nenápadně, navíc hladký asfalt CT 6113 přímo láká k tomu, aby se pokračovalo po něm. Tím směrem jsou ale Visalaje a tam pro tuto chvíli ještě nechceme.

A že jsme odbočili špatně, poznáme až po dlouhé době, po pěkné kupce nastoupaných metrů. Obě údolí jsou si navlas podobné a chybu nemusíme hned odhalit ani když tam jedeme opakovaně.
Od hájovny směrem k přehradě se silnička začne nenápadně rozšiřovat.Stejně jako přibývá vody v potoce Řehucí, jenž je spolehlivě "doplňován" malými přítoky, až sám splyne s krásnou přehradou Šance v místě zvaném Masarykovo údolí.

Je zde postaven památník kruhového tvaru a dá za moc pěkné místo s otevřeným výhledem na vodní plochu. Má zvláštní kouzlo a i když člověk jezdí tudy často a nebo hodně spěchá, rád se tady aspoň na moment zastaví. V tomto místě se napojíme na pěknou a klidnou silničku, která obíhá přehradu po opačné straně, než je hlavní silniční tah Ostravice - Bílá. Z pohledu směru toku řeky Ostravice tedy pravém. Masarykovo údolí se nachází zhruba v její polovině a máme tedy na výběr, zda pokračovat z něj vlevo do Starých Hamrů a Bílé a nebo vpravo do Ostravice. Na obě strany je to téměř stejně - pořád nahoru dolů, do Hamrů jsou stoupání krapet delší a i celková vzdálenost je téměř o polovinu delší než do Ostravice.

Pokud si vybereme směr Ostravice, čeká nás příjemné zastavení na hrázi přehrady Šance. Jedná se mimořádně povedeně zasazenou přehradu do lůna hor. Původní obyvatelé Hamrů, kteří museli kvůli stavbě vysídlit, si mysleli jistě opak, ale to už dnes neovlivníme. V případě, že v sobě najdete dostatek "hecu", tak doporučuji procházku přes hráz na hlavní silnici č. 56., která  stoupá nad přehradu po náprotivní straně.

Pohled na přehradu z jejího nejvyššího místa je opravdu nezapomenutelný. Po návratu zpátky na hráz nás čeká fajn sešup až na rozcestí k hotelu Zlatý orel a posléze se cyklostezkou již po rovině, kolem hlavní silnice č. 56 dostaneme až do centra Ostravice. Trasa byla naposledy projeta 7/2014.