neděle 6. září 2015

Cyklotrasy v Beskydech - oblast Slavíče. Trasa č. 8 - Morávka - údolí Slavíče - potok  Slavíč - Kolářova chata Slavíč - Nytrová - Úspolka Horák  - Úspolka - Morávka

Fotogalerie:

Pro více info klikni v mapce nahoře vpravo na "DETAILS"

Trasa by se klidně mohla pracovně nazvat "Okolo Slavíče (1054m.n.m.)". Tak vysoko se na ni ale nedostaneme, nám bude "muset" stačit už celkem slušných 906m.n.m., v místě poblíž samotné chaty Slavíč. Zařadil bych ji jako středně fyzicky náročnou, překonává 486 metrů výškového rozdílu mezi obcí Morávka a rozcestníkem u chaty Slavíč. Většina je vedena souběžně s turistickým značením a prakticky celá vede po asfaltovém povrchu.

Výjimku tvoří jen asi 500m dlouhý úsek mezi rozcestníkem U Slavíče a chatou Slavíč, kde leží drobný makadam, jinak by byla dost vhodná i pro silničky. Doporučuji však raději treka, v některých místech se v zatáčkách objevuje trošku drobného kamení či písku, tak ať nejsou ve sjezdech zbytečné starosti.

Trasu jsem projel ve směru popsaném v titulku, její sklon není nikde zvláště krutý, výhledů je poskrovnu, ale ty co se naskytnou, jistě přidají na hodnotě cyklovýletu. Příjemného občerstvení se nám dostane na chatě Slavíč, pokud budeme sedět venku, tak jako bonus dostaneme i výhled na část Beskyd. Mimořádně odsud není vidět Lysá, což působí zvláštně, protože ta je vidět skoro odkudkoliv.

Chatu Slavíč pak opustíme v jiném směru, než odkud jsme přijeli, jako by jsme jenom kolem ní projeli rovně. Nejdříve nás čeká krátký sjezdík po hliněném povrchu, ten ale po cca 100metrech vystřídá asfalt. Cesta povede chvíli povrstevnici, zanedlouho začneme mít pocit, že dokonce i stoupá. To vše může být pravda, z kopce pojedeme až po projetí zatáčky vlevo, ale zato již bez výrazného stoupání až do centra obce Morávka.

S výhledy se ve sjezdu moc "nepotkáme, zato naše navigátorské schopnosti prověří dvě rozcestí. My se ale zkrátka budeme v prvním případě držet té cesty s lepším povrchem, v druhém (níže) té cesty, která vede z kopce. (vlevo) Ale i kdybychom odbočili doprava, do kopce, nic nezkazíme. Chvíli bychom museli ještě zabrat do pedálů, pak nějaký čas přesun po vrstevnici a nakonec krásný šešup do údolí Slavíče, prakticky bychom kopírovali stejnou trasu, jakou pojedeme při odbočení na rozcestí vlevo, jenom ve vyšší nadmořské výšce. Tím, že ale pojedeme vlevo, tak se takrátko octneme na rozcestí, kde se zleva připojí potok Nytrová a zelená TZ. Později o něco níže dojedeme k rozcestí Horák. To projedeme mírně vpravo a bude nás dál doprovázet potok Skalka. Turistické značení obstará zelená a žlutá TZ, společně nás dovedou po Hrachové, žlutá až Úspolku.

Co se týče možnosti nabrání vody, tak tuhle šanci potřebujeme hlavně na cestě nahoru a ona tam skutečně je. Asi v polovině stoupání kolem potoka Slavíč nás jistě zaujme vpravo dřevěný přístřešek. Je tam turistická odpočívka, posezení s lavičkami. A o pár metrů za ní se nachází studánka "U Zitové hájenky". Pro pocestné je vybavena hrníčky, cyklisti si můžou posloužit třeba svým bidonem, ale hrníčky působí hodně lákavě, jako od babičky. Stačí vyzkoušet.