pátek 20. února 2015

Cyklotrasy v Beskydech - oblast Lysé hory. Trasa č. 2: Krásná - rozcestí Lysá hora (Papežov) - Zimný - Lysá hora.

Fotogalerie

Popis této trasy, která nás dovede na Lysou horu, začíná v horní části obce Krásná. V místě, kde tato lesní asfaltka z hlavní silnice Krásná - Visalaje vybíhá do příkrého svahu jako její "štíhlejší" sestra, se také nachází parkoviště pro zhruba 15 aut. Rozcestí je pojmenováno jako rozcestí Lysá hora, ale pro mnohé turisty je také možná více známé pod názvem "rozcestí Papežov". Jedná se více méně o jedinou trasu na Lysou, vhodnou i pro silniční kola. O další omezenější variantě se blíže později zmíním u rozcestí Pasička ((851 m n.m.).

Tuto nadmořskou výšku uvádím záměrně, neboť rozcestí s tímto názvem jsou na trase dvě. První "nižší" má 810 m n.m., "vyšší" (851 m n.m.) a z obou vede turistický chodník (vhodný pro horská kola) na Visalaje. Aby nám do kopce cesta lépe "utíkala", jsou na každém ukončeném km barvou napsány čísla, ukazující na kolikátém km od rozcestí Papežov momentálně jsme. Kousek pod značkou toho prvního se nám na chvíli otevře výhled na údolí kolem řeky Mohelnice. Výhledů po čtvrtý km bude pomálu, okolní les je příliš vysoký a souvislý. To je také příčinou, proč se hlavně mezi nultým až 4 km tak dlouho drží sníh, možná lepší slovo je led. Ten nás tam může překvapit i když na silnicích v údolích kolem Lysé je třeba již měsíc pasé po jakýchkoli známkách zimy.

Pro více info klikni v mapce nahoře vpravo na "DETAILS".

Tato trasa je popisem jednoduchá, protože na ní není kde zabloudit. Stačí se "držet" asfaltky". Mezi druhým a třetím km nás může "vystrašit" úsek, kdy se silnička dost výrazně láme směrem dolů. Sjezd však nemá dlouhého trvání a zakrátko, po projetí pravotočivou zatáčkou, budeme opět poctivě zabírat do pedálů. Z trasy nelze sjet mimo, pominu – li rozcestí Pasička (851 m n.m.), v polovině úseku mezi 3. a 4.km. Je tam ostrá pravotočivá zatáčka, v půlce jejího vnějšího ohybu je instalovaná závora, která nám zabrání vjet na lesní cestu. Tato cesta vede k přehradě Šance, ale její asfaltový povrch je zejména v horní části dost poškozený.

Byla by škoda se ale pouštět z kopce dolů, když už máme téměř polovinu stoupání na Lysou za sebou. Nad čtvrtým km se na chvíli octneme téměř na vodorovném úseku, kde se taky dlouho drží sníh. Hlavní info je v tom, že v zatáčce za rovinkou se nachází pěkná odpočívka s příjemným posezením a také s výhledy na boční část hřebenu Travný - Visalaje. Od čtvrtého km se už nabízí větší možnost výhledů, les kolem cesty už je více prořídlý a stromy nižší. První taková větší porce výhledů se vyskytne v blízkosti značky 5 km, odkud je za za dobrých podmínek možno pozorovat hřeben Malé Fatry s majestátním Rozsutcem.

Čím výše, pěkných výhledů přibývá, popisovat jednotlivá místa by bylo asi zbytečné. Pozornost raději věnuji rozcestí na kterém se z levé strany připojuje lesní cesta na Zimném. Ne z důvodu, že bychom mohli díky němu zabloudit, to ne. Rozdílnost povrchů je více než zřejmá, ale touto cestou (je tam závora) se dá nejlépe dostat k přehradě Šance. Tato trasa je ale vhodná jen pro horská kola. Na Zimném se o kousek výše, u turistické info tabule, připojuje zprava další lesní cesta. Přichází z Krásné, od údolí kolem potoka Jestřábí a zmiňuji ji hlavně proto, že kousek (cca 50 m) od "rozcestí" je u této lesní cesty studánka. (šestý km) Po většinu roku se z ní dá nabrat dobrá chladná voda, vyjma vyloženě hodně suchého letního období.

Při náročném výjezdu na Lysou se kousek pod vrcholem možnost "dostat se k vodě" může náramně hodit. Od Zimného nás už nečeká žádné rozcestí, jenom 2 km a něco poctivého šlapání k vrcholu Lysé.A co nás čeká na Lysé hoře? Krom mnoha nezapomenutelných výhledů i dobrý pocit z dosažené výšky, nejvyšší v našem kraji. Co se týče občerstvení, které jistě není druhořadou záležitostí po výjezdu na Lysou, tak jsou zde k dispozici dvě chaty.

V letním období nápor turistů pomáhá také zvládat i kiosek na vyhlídkové terase před nově budovanými chatami. Zatím v provozu není ještě ani jedna (2/ 2015). Je nutno počítat s jistým provizorním provozem v chatě Kameňák a i stařičká nostalgická chata Šantán dělá co může, aby nároky turistů uspokojila jak jen to jde. Pokud mohu doporučit naplánujte si dojezd na Lysou o víkendech do pozdějších odpoledních hodin, kdy už pěší turisté míří z Lysé dolů. Na rozdíl od nich, my jsme kole je z Lysé dolů raz - dva, takže si můžeme dovolit pozdejší návrat z vrcholu. V pracovním týdnu bývá v obou chatách kolem 16°° hodiny už většinou úplný klídek a místa na občerstvení si člověk může rozšafně vybírat. Posezení na Lysé bývá příjemné, ať už v chatách a nebo venku. Možná se vám ani nebude chtít jet dolů. Mimochodem nebuďte překvapeni, když cestou dolů potkáte v jakémkoli podvečerním čase někoho, kdo ještě i za soumraku míří na kole nebo pěšky nahoru na Lysou. Lysá je prostě výjimečná.